RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Pendidikan Agama Islam
Tarikh/hari : 02 November 2012 / Jumaat
Kelas : 2 Cemerlang
Masa :
2.00-3.00ptg
Bidang : Jawi
Standard
Kandungan :
6.1 Membaca, membina dan menulis perkataan yang terdiri daripada suku kata terbuka dan tertutup
Standard
Prestasi :
6.1.1 Membaca, membina dan menulis perkataan yang terdiri daripada suku kata terbuka dan tertutup dengan
betul
Hasil
Pembelajaran : Diakhir pengajaran murid dapat:
1. membaca perkataan yang terdiri daripada
suku kata terbuka dan tertutup
2.membina dan menulis perkataan yang
terdiri daripada suku kata terbuka dan tertutup
Pengetahuan sedia
ada : Murid sudah mengetahui huruf-huruf jawi tunggal
Pendekatan : Masteri
Strategi : Berpusatkan guru, pelajar dan bahan
Kaedah :
Penerangan,latih tubi, soal jawab,main peranan
ABM : Bekas
berisi guli , kad kalimah , lembaran kerja, sampul surat dan kad manila
Nilai Murni
: Bertanggungjawab, yakin,menghormati guru, bersungguh-sungguh
dan bekerjasama
dan bekerjasama
EMK :
Inovatif dan kreatif – murid boleh membina seberapa banyak
perkataan daripada suku kata terbuka dan tertutup yang diberi
oleh guru.
perkataan daripada suku kata terbuka dan tertutup yang diberi
oleh guru.
Kemahiran :
Mendengar, Membaca dan menulis
Gabungjalin :
Tilawah Al-Quran, Ibadah
Penyerapan Ilmu : Bahasa Melayu
KBKK :
Dapat membezakan suku kata terbuka dan suku kata tertutup
Dapat membina perkataan daripada suku kata terbuka dan tertutup.
Langkah/Masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran pembelajaran
|
Catatan/alat
|
|||||||||||||||||||
Aktiviti guru
|
Aktiviti murid
|
|||||||||||||||||||||
Pendahuluan (2minit)
|
Ucapan salam dan
bacaan doa:
|
Guru memberi salam
dan seterusnya meminta murid membaca
doa
|
Murid menjawab salam
dan membaca doa
|
Doa sebelum belajar
|
||||||||||||||||||
Set induksi
(3minit)
|
Membuka dan menutup bekas
yang berisi guli
|
-Guru meminta seorang
murid datang kehadapan untuk mengeluarkan sebiji guli dari bekas yang
tertutup.
-Guru bertanyakan
soalan.
Bagaimanakah caranya murid mengambil guli
dari bekas tersebut?
-Guru memberi pujian
atas jawapan itu dan meminta seorang lagi murid datang ke hadapan untuk
menyimpan guli tersebut.
-Guru bertanyakan
soalan.
Apakah yang perlu
dilakukan selepas memasukkan guli ke dalam bekas tersebut?
-Guru memuji jawapan
murid dan mengaitkannya dengan tajuk pada hari ini.
|
-Murid mengeluarkan
sebiji guli
-Murid menjawab
soalan guru.
Membuka penutup bekas
itu terlebih dahulu.
. –Murid memasukkan
guli ke dalam bekas dan menutupnya.
-Murid menjawab
soalan guru.
Menutup bekas
tersebut dengan penutupnya.
|
Strategi :
Berpusatkan guru
Kaedah :
Main peranan
ABM :
Bekas dan guli
Nilai :
Yakin
KBKK :
Pelajar mendapat
gambaran awal tentang topik yang akan diajar.
Peneguhan :
Pujian
|
||||||||||||||||||
Langkah 1
(10 minit)
|
1.Suku kata terbuka
با
بي
بو
دا
دو
سي
ما
هو
|
-Guru menunjukkan kad
kalimah yang mengandungi satu perkataan suku kata terbuka.
-Guru meminta murid mengeja
dan menyebut satu perkataan suku kata terbuka .
-Guru meminta murid
menyebut dalam kumpulan
-Guru meminta 4 orang murid datang ke hadapan untuk
mengeja .
|
-Murid melihat
kad tersebut.
-Murid mengeja
dan menyebut perkataan suku kata terbuka
-Murid mengeja dalam
kumpulan
-Murid mengeja
di hadapan kelas
|
Strategi :
Berpusatkan guru dan
bahan
Kaedah :
Latih tubi
ABM :
Kad kalimah,
Nilai :
Menghormati guru
KBKK :
Pelajar dapat
membezakan suku kata terbuka dan suku kata tertutup
Peneguhan :
Pujian
|
||||||||||||||||||
Langkah 2
(6 minit)
|
2.Suku kata tertutup
تغ
لغ
|
-Guru menunjukkan kad
kalimah yang mengandungi satu perkataan suku kata tertutup.
-Guru meminta murid
mengeja dan menyebut satu perkataan suku kata tertutup .
-Guru meminta murid
menyebut dalam kumpulan
-Guru meminta 4 orang murid datang ke hadapan untuk
mengeja .
-Guru memberi pujian kepada murid kerana
dapat mengeja dengan baik.
|
-Murid melihat
kad tersebut.
-Murid mengeja
dan menyebut perkataan suku kata terbuka
-Murid mengeja dalam
kumpulan
-Murid mengeja
di hadapan kelas
|
Strategi :
Berpusatkan murid dan
bahan
Kaedah :
Latih tubi
ABM :
Kad kalimah,
Nilai :
Bekerjasama
KBKK :
Pelajar dapat
membezakan suku kata terbuka dan suku kata tertutup
Peneguhan :
Pujian
|
||||||||||||||||||
Langkah 3
(10 minit)
|
3.Membina perkataan
daripada suku kata terbuka dan tertutup.
|
-Guru membahagikan
murid kepada 4 kumpulan
-Guru memberi contoh
membina perkataan daripada suku kata terbuka dan tertutup.
Contoh :
با تغ
با لغ
-guru memberi arahan
untuk aktiviti berkumpulan.
|
-Murid
mendengar arahan guru
-Murid mengeja
dan menyebut perkataan daripada suku kata terbuka dan tertutup
-Murid membina
perkataan daripada suku kata terbuka dan tertutup secara berkumpulan
|
Strategi :
Berpusatkan murid
Kaedah :Penerangan
dan
berkumpulan
ABM :
Kad kalimah, kad
manila, pen marker
Nilai :
Bersungguh-sungguh
KBKK :
Pelajar dapat membina
perkataan
Peneguhan :
Pujian
|
||||||||||||||||||
Langkah 4
(14 minit)
|
4.Pembentangan
kumpulan
|
-Guru meminta murid menghantar
kerja berkumpulan ke hadapan dan
menampalnya di papan putih.
-Guru meminta
murid-murid datang ke hadapan untuk melihat hasil kerja mereka dan kumpulan
lain.
-Guru meminta setiap kumpulan
1 -4 mengeja dan menyebut perkataan yang ditulis.
|
-Ketua kumpulan
membawa hasil kerja kumpulan dan diserahkan kepada guru.
-Murid mengeja
secara berkumpulan.
-.
|
Strategi :
Berpusatkan guru
Kaedah :
Soal jawab
ABM :
Kad kalimah
Nilai :
Bertanggungjawab
KBKK :
Pelajar dapat membina
perlbagai perkataan
Peneguhan :
Pujian
|
||||||||||||||||||
Penggayaan
( 10 minit )
|
5.Lembaran kerja
( Lampiran A )
|
-Guru menerangkan
cara menjawab lembaran kerja
-Guru membahagikan
kertas kepada murid-murid.
|
-Murid
mendengar penerangan guru.
-Murid menjawab
soalan pada kertas
|
Strategi :
Berpusatkan guru
Kaedah :
Latih tubi
ABM :
Kad kalimah
Nilai :
Bertanggungjawab
KBKK :
Pelajar dapat membina
perlbagai perkataan
|
||||||||||||||||||
Penutup
( 5minit )
|
-Guru menasihati
murid-murid supaya mengulangkaji pelajaran di rumah dan menyiapkan jawapan
bagi soalan buku aktiviti jawi di rumah.
|
-Murid berjanji
akan mengulangkaji pelajaran di rumah.
|
No comments:
Post a Comment